Matbloggstoppen

baklisorna

Tjenixen! Välkommen till våran baklogg! Vi är två Lisor som gillar att baka och vi lägger endast ut recept på vår blogg. Hoppas att du gillar bloggen och kom gärna tillbaka och kolla om vi har lagt ut fler recept! Ha det super gött! Mvh Lisa och Lisa

Spöktårta.

Publicerad 2011-11-02 21:43:00 i Tårtor,

Tjenixen!
Vi har varit lite dåliga på att uåppdatera bloggen men nu kommer ett "kusligt" recept :-)
Några kompisar till mig ska hem till mig i morgon och vi ska typ ha lite haloween tema så jag tyckte att det kunde vara passande med en spöktårta :-)


Bilden blev lite suddig men det får gå bra :-)

Ingredienser:
En påse bilar
5 dl grädde
1 pkt med chokladbottnar
1 pkt fondant (250 g)
2 st lakritssnurror
lite floorsocker till utkavlingen av fondanten

Gör såhär:
Börja med att göra fyllningen som består av 60 g bilar och 3 dl grädde. Häll ingredienserna i en kastrull och värm tills bilarna har smällt helt. Obs! Den får inte koka! Sedan häller du krämen i en skål och sätter in den ett kylskåp. Vänta så länge som möjligt och ta sedan ut den och vispa med en elvisp om du vill att den ska bli lite fluffigare :) Under tiden kan du skära till ett spöke i tårtnottnarna. Nu kan du lägga ihop tårtan lager för lager med bilkrämen som fyllning. Jag la även lite lösa bilar på varje lager för att få en riktig godis känsla på tårtan. Efter detta vispade jag grädde som jag sedan täckte tårtan i ett tunt lager. Nu är det bara att kavla ut fondanten och täcka tårtan och sedan deckorera med lakritssnurror kvar, sedan är tårtan (äntligen) färdig :)

Lycka till!

Mvh Lisa A

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela