Matbloggstoppen

baklisorna

Tjenixen! Välkommen till våran baklogg! Vi är två Lisor som gillar att baka och vi lägger endast ut recept på vår blogg. Hoppas att du gillar bloggen och kom gärna tillbaka och kolla om vi har lagt ut fler recept! Ha det super gött! Mvh Lisa och Lisa

Sverigekaka

Publicerad 2012-03-18 19:37:42 i Bullar och bakverk,




Hej! Det var ett tag sedan jag bakade! Jag hade ingenting att göra denna söndag eftermiddag så jag bestämde mig för att göra en sverigekaka man kan också kalla det för sockerkaka med smörkräm.

Ingredienser till sockerkakan:

3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 dl kokande vatten
2 tsk bakpulver

Till fyllningen:

125 g smör
4 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk


1.Börja med att sätta ugnen på 175 grader.
2.Strö en rund bakform med smör och ströbröd
3.Vispa sedan ägg och socker pösigt.
4.Blanda därefter vetemjölet med bakpulvret och häll i.
5.Häll sedan det kokande vattnet i smeten.
6.Häll i smeten i formen och grädda i ca 40 min.
6.När kakan är klar och har svalnat så dela kakan på mitten och börja gör fyllningen:
7.Smält smöret och häll sedan i mjölken och låt koka tillsammans i ca 1 min häll sedan i vaniljsockret
 och låt koka tills den blir tjock.
8. Häll sedan smörkrämen över den halva kakan och sätt på "locket" och garnera gärna med florsocker!

Hoppas kakan ska smaka// Lisa J:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela